Kuinka onnistut etätöissä? 9 vinkkiä etätyöhön
Työelämä
Miten saada työnteko toimimaan uudessa tilanteessa? Uhka vai mahdollisuus?
1. Suunnittele työpäiväsi
Mitkä ovat päivän tärkeimmät tehtävät?
Varaa aamun alkuun 5-10 min pohtiaksesi, mitä haluat saada tänään aikaan ja mitkä ovat päivän tärkeimmät tehtävät.
Työpäivät ovat nyt monelle hektisiä, ja suunnitelmat saattavat muuttua lennosta. Karkea suunnitelma kuitenkin auttaa kohdistamaan tekemistä ja suunniteltujen tehtävien yli ruksaaminen tuottaa kaivattua aikaansaamisen tunnetta.
Jos odottamattomat ja kiireelliset tehtävät pyyhkivät suunnitelmiesi yli, yritä suhtautua siihen rennosti. Priorisointi on välttämätöntä, eikä kaikkea ole mahdollista hoitaa.
2. Säilytä perusrutiinit
Myös etäpäivien aikana rutiinit on viisasta säilyttää mahdollisimman samanlaisena kuin työpaikallakin ollessasi.
Huolehdi säännöllisistä ruokailuajoista ja tauoista.
Jos ei ole häiriötekijöitä, työntekoon on helppo uppoutua liikaakin ja tauot unohtuvat. Usko pois, tämä näkyy suoraan iltapäivän vireystasossa!
3. Huolehdi työergonomiasta
Hyvällä työasennolla on iso merkitys hyvinvointiin.
Kun etätöitä tehdään pidempään, työasennon merkitys kasvaa. Lihasjumista johtuva päänsärky ei ole mukava seuralainen.
Mahdollisuuksien mukaan työskentele välillä seisten. Jos luet tai työskentelet sohvalla, huolehdi tyynyjen avulla, että niskan asento pysyy suorana. Ja muista tauot!
Lisätietoja etätyön ergonomiasta saat Työturvallisuuskeskuksen sivuilta.
4. Muista yhteisöllisyys
Etätyöt ovat helppo teknisesti toteuttaa, mutta yhteisöllisyys voi kärsiä – älä jää kokonaan yksin netin varaan! Varatkaa työkavereiden kanssa aikaa myös small talkille, esimerkiksi virtuaalisten aamukahvien tai lounaiden muodossa. Jutustelu voi parhaimmillaan olla lähellä sitä, mitä se olisi totutulla yhteisellä lounaalla.
Olisiko virtuaalinen kahvitauko kollegan kanssa paikallaan?
5. Työn kanssa tasapainoilua kotioloissa
Monen pitäisi nyt samaan aikaan tehdä työt ja hoitaa lapset. Tai perheessä voi olla useampi etätyöntekijä. Ajankäytön suunnittelu korostuu.
Tee koko perhettä varten aikataulu, johon on merkitty karkeasti ruokailut, ulkoilut, leikit ja kouluhommat.
Jos työt eivät katso kelloa, mieti voisivatko aktiivisimmat työtunnit olla nyt esimerkiksi aikaisin aamulla tai illalla?
6. Kehu ja kannusta
Kehut auttavat kummasti kaikkia meitä jaksamaan. Pidetään toisistamme huolta tälläkin tavalla. Tunteilla on tapana tarttua, pyri levittämään positiivisuutta ympärillesi. Näppärä tapa yllättää ja ilahduttaa kehuilla on Kehu-palvelu.
7. Ota aikaa tekniseen säätöön
Harjoittele rauhassa etätyökalujen käyttöä. Hyväksy, että uutta oppii yrityksen ja erehdyksen kautta.
Nyt peliin armollisuutta itselle ja muille.
8. Aikaa pysähtyä
Arki voi olla aikamoista minuuttipeliä. Nyt on toivottavasti enemmän tilaa myös rauhoittumiselle, monelle hetkellisesti tyhjempi kalenteri voi tulla myös tarpeeseen.
9. Pidä yllä motivaatiota
Oivalla, että tämä(kin) tilanne menee aikanaan ohi.
Ylläpidetään omaa ja muiden motivaatiota; jokainen meistä pitää osaltaan huolta siitä, että talouden ja yhteiskunnan rattaat pyörivät tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.
Vinkit antoi Tradenomien ura- ja työhyvinvointipalvelujen kehityspäällikkö Pilvi Nybom.
Hyödynnä palveluitamme!
Kun tarvitset tukea ja apua urasuunnittelussa, itsensä johtamisessa tai vaikkapa työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä, me autamme!
Voit varata ajan henkilökohtaiseen uravalmennukseen tai työhyvinvointivalmennukseen, jossa käyt valmentajan kanssa läpi valitsemaasi aihetta. Apua saa esimerkiksi ajanhallinnan ja priorisoinnin ongelmiin, stressinhallintaan sekä urasuunnitteluun.
Nyt voit kokeilla palvelujamme kahden kuukauden ajan maksutta! Lue lisää täältä.