Haaveissa uusi työpaikka? Näin onnistut LinkedIn-työnhaussa
Työelämä
– LinkedIn ei ole pelkästään digitaalinen CV, vaan paljon enemmän. Se on sekä hakukone, jolla rekrytoijat etsivät sopivia työntekijöitä että sosiaalinen media, jonka avulla omaa asiantuntijabrändiä vahvistetaan, sanoo Finders Seekersillä markkinointijohtajana työskentelevä Pipsa Aro. Aro on myös työnhakumentori ja yksi Suomen näkyvimmistä LinkedIn-vaikuttajista.
Aro kehottaa työnhakijoita kiinnittämään huomionsa asiantuntemusta välittävään profiiliin, aktiivisuuteen sekä verkoston kasvattamiseen. Lue Aron parhaat vinkit alta!
1. Tee vakuuttava LinkedIn-profiili
Rekrytoijat käyttävät LinkedIniä hakukoneena, joten huolehdi ensimmäiseksi siitä, että profiilisi löytyy oikeissa hauissa ja kertoo napakasti osaamisestasi sekä työnhaustasi heti ensi vilkaisulla.
Hyvä profiili on informatiivinen ja kuvaileva. Jos valokuva puuttuu ja profiilisi on keskeneräinen, rekrytoija sivuuttaa sen hyvin todennäköisesti.
Täytä huolellisesti kaikki profiilin osiot, jolloin se löytyy hauissa helpommin. Kun tavoitteena on työnhaku, ilmaise se selkeästi ja kerro verkostollesi myös, millaista työtä etsit. Mieti, millainen olisi unelmiesi työpaikka ja kuvaile sitä profiilissasi.
Kiinnitä kaikissa osioissa huomiota siihen, että aloitat vahvasti etkä lähde liikkeelle epämääräisellä jaarittelulla. Summaa napakasti se, mitä osaat ja mitä etsit. Sen jälkeen voit avata tarkemmin sitä, millainen tyyppi olet ja mikä sinua motivoi.
Listaa avainsanat, joilla haluat tulla löydetyksi ja viljele niitä ahkerasti profiilisi kaikissa osioissa.
2. Osaaminen esiin
Ihmiset eivät tiedä missä olet hyvä, ellet kerro sitä heille. Tuo siis osaamisesi selkeästi esiin! LinkedIn-profiilisi osioita, joissa voit kertoa osaamisestasi, ovat työkokemus, koulutus, taidot ja suosittelut.
Aloita työkokemuksen kuvailu aina sillä, mitä itse kyseisessä työpaikassa teit ja mitä opit. Voit kertoa halutessasi organisaatiosta myöhemmin. Muista lisätä myös työkokemusosioihin avainsanat.
Uskalla karsia profiilistasi epäoleellinen osaaminen. Jos haluat profiloitua markkinoinnin ammattilaisena, keskity kertomaan markkinointiosaamisestasi. Työurallaan pidemmälle ehtineet voivat keskittyä muutaman edellisen vuoden työkokemukseen ja jättää opiskeluaikaiset työsuhteet kertomatta.
Avaa myös koulutustasi tarkemmin, älä listaa ainoastaan tutkintoa ja oppilaitosta. Kerro mihin keskityit opinnoissasi tai millaisia projekteja teit. Erityisesti opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden kannattaa kertoa laajemmin myös opinnoistaan.
Taidot-osiolla on LinkedIn-hakukoneen näkökulmasta todella iso merkitys. Taitoihin voi listata enintään 50 kohtaa, ja kannattaa pyrkiä siihen, että kaikki kohdat on hyödynnetty. Ideoita listattavista taidoista kannattaa etsiä esimerkiksi muiden profiileista ja työpaikkailmoituksista.
Suosittelut-osiossa muut voivat vahvistaa osaamisesi omien kokemustensa kautta. Paras tapa saada suositteluja on yksinkertaisesti pyytää niitä. Suosittelijoiksi kannattaa pyytää myös muita kuin esihenkilöitä: kollegoja, opiskelukavereita ja yhteistyökumppaneita. Anna myös itse suositteluja matalalla kynnyksellä.
3. Aktiivisuudella näkyvyyttä työnhaulle
Kunnossa oleva profiili ei vielä riitä parhaan tuloksen saavuttamiseksi työnhaussa. Kun alat aktiivisesti postata LinkedInissä, yleisösi sekä tietoisuus työnhaustasi ja osaamisestasi kasvaa hurjasti.
Mistä sitten saisi intoa ja itsevarmuutta Linkkarissa aktivoitumiseen? Aloita ensin tykkäämällä ja kommentoimalla muiden postauksia. Älä ota turhia paineita siitä, että kaikkien kommenttien pitäisi olla innovatiivisia avauksia. Voit myös todeta, että jollakin on hyvä pointti, sait postauksesta mielenkiintoista ajateltavaa tai heittää pari nauruhymiötä hyvään meemiin. Kommentoi ensin vaikka kahta postausta päivässä.
Kun alat itse postata, puhu siitä, mistä puhuisit normaalistikin työkavereiden tai yhteistyökumppaneiden kanssa. Oletko osallistunut mielenkiintoiseen webinaariin, saanut jonkin projektin purkkiin tai löytänyt hyvän rutiinin etätyöskentelyyn?
LinkedInissä näkee koko ajan myös yhä henkilökohtaisempia postauksia. Jos se tuntuu luontevalta, ota rohkeasti vaikeitakin aiheita esiin.
Kiinnitä huomiota postausten rakenteeseen sekä luettavuuteen ja käytä kappalejakoja. Näkyvyyden kannalta tehokkain julkaisu on tekstipostaus, jossa ei ole kuvaa eikä linkkiä. LinkedInin algoritmi pitää emojeista, joten käytä niitä.
Paras aika postauksille on arkena ennen aamuyhdeksää. Kirjoita postaus valmiiksi edellisenä päivänä ja julkaise aamulla.
Jotta julkaisusi leviävät mahdollisimman laajalle, verkostoidu ahkerasti. Lisää verkostoosi opiskelukaverit, entiset kollegat, opettajat ja naapurit sekä kaikki tapaamasi henkilöt. Ota aktiivisesti osaa verkostoitumishaasteisiin.
Vinkit antoi Pipsa Aro Tradenomien Tuunaa LinkedInisi työnhakuiskuun –webinaarissa.
Tradenomit järjestää monipuolisia ja ajankohtaisia uraan, työelämään ja hyvinvointiin liittyviä koulutuksia ja webinaareja. Tutustu koulutuskalenteriimme täällä!
Jäsenet saavat myös maksutonta ja henkilökohtaista uravalmennusta, jossa voit käydä läpi LinkedIn-profiilisi uravalmentajan kanssa!
Teksti: Maarit Laakso