Näin rakennat henkilöbrändiäsi somessa – social selling pähkinänkuoressa

jengi

Social selling eli sosiaalinen myynti on ilmiö, jonka perusteet jokaisen myynnin ja markkinoinnin parissa toimivan kannattaa ottaa haltuun.

Laura Pääkkönen, Bonfire Agencyn toimitusjohtaja ja social selling-valmentaja, määrittelee social sellingin seuraavasti:

– Sosiaalinen myynti on pitkäjänteistä vaikuttamista, luottamuksen rakentamista ja suhteiden luomista uusissa sosiaalissa verkostoissa ja kanavissa. Kyse on henkilöbrändin rakentamisesta ammatillisessa somessa, etenkin LinkedInissä ja Twitterissä.

Sosiaalinen myynti on toimintatapa, jonka avulla profiloidutaan oman alan asiantuntijana ja tuodaan omaa asiantuntemusta esiin omalle verkostolle. Tarkoitus ei ole tehdä nopeita kauppoja tai myyntiä somessa, spämmätä taustaorganisaation sisältöä seuraajille tai pitää tylsää monologia omista tuotteista.

Sen sijaan olennaista on aito vuoropuhelu sekä oman osaamisen jakaminen. – Vanhan myynnin ohjenuoran “always be closing” voisi korvata ohjeistuksella “always be helping”, Pääkkönen toteaa. Sosiaalisessa myynnissä fokus on siinä, miten voi olla avuksi muille, ei niinkään siinä, miten voisi itse hyötyä omasta verkostostaan. Lopputuloksena on usein win-win-tilanne.


Näin rakennat omaa henkilöbrändiäsi:

  1. Valitse tietty aihe, jossa haluat profiloitua asiantuntijana ja ala tehdä postauksia aktiivisesti ja systemaattisesti. Hae aiheita esimerkiksi asiakkaiden yleisimmin kysymistä kysymyksistä tai kysy organisaatiosi viestinnästä, mitkä aiheet keräävät klikkejä. Mieti ennen julkaisua ydinviestisi ja pyri tiivistämään se kristallinkirkkaaksi. Tarinallisuus ja yllätysmomentti toimivat usein, jos ne sopivat aiheeseen.

  2. Muista, että ihmiset kiinnostavat enemmän kuin organisaatiot. Esimerkkinä tästä ovat LinkedIn-vaikuttajat, joilla on tuplasti enemmän seuraajia kuin taustaorganisaatioillaan. Usein vaikuttavimmat henkilöt pystyvät puhumaan myös vaikeista tai “noloista” asioista, joka tekee henkilöstä inhimillisen ja herättää vastakaikua. Mieti, kuinka paljon haluat valottaa omaa persoonaasi vai pysytteletkö asiantuntijaroolissa.

  3. Kasvata verkostoasi. Mitä enemmän verkostoa, sitä enemmän postauksillasi on näkyvyyttä. Vaikka monet seuraajat eivät välttämättä anna mitään signaaleja itsestään, he kuitenkin näkevät viestisi ja vaikuttuvat siitä. Käy läpi julkaisujesi tykkääjät ja laita rohkeasti kontaktipyyntö heille, joita et vielä tunne. Lisää pyyntöösi LinkedInissä lyhyt saate, jolloin jäät vielä paremmin mieleen.

  4. Ole rohkea ja aktiivinen. Jos alan parhaat asiantuntijat ovat hiljaa somessa, pääsevät muut hallitsemaan keskustelua – ilman sinua. Luota itseesi ja asiantuntemukseesi ja tuo sitä esille pitkäjänteisesti. Someen mahtuu vielä paljon lisää vaikuttavia henkilöbrändejä.

Jäsenyysinfo

Olemme tulevaisuuteen katsova, maailman parhaan työelämän puolesta vaikuttava yhteisö, jonka voima tulee tradenomien monipuolisesta osaamisesta.

Olemme sitä, mitä jäsenemme erilaisissa uratilanteissa tarvitsevat: opintojen ja työelämän virkistäjä, mentori, manageri ja tarvittaessa puolustajakin. Tarjoamme toisillemme vertaisten joukon, joka auttaa päivittämään taitoja ja pitää huolen jatkuvasta ammatillisesta kehittymisestä.

Toimimme ja viestimme käytännönläheisesti, kunnianhimoisesti ja pilke silmäkulmassa. Niin kuin tradenomit yleensäkin.

TEHTÄVÄNÄMME ON MAAILMAN PARAS TYÖELÄMÄ.

Edut

Tradenomien painavimpia jäsenetuja ovat tradenomien etujen valvominen työelämässä, työttömyysturva sekä oikeusturva- ja vastuuvakuutus työsuhdeasioissa.

Lisäksi jäsenetuihin kuuluu mm. matkustaja- ja tapaturmavakuutus, täydet työsuhdelakimiesten palvelut, maksuton puhelinneuvonta yksityisoikeudellisissa lakiasioissa, urapalvelut kuten palkkaneuvonta sekä ura- ja työhyvinvointivalmennus, laadukkaat koulutukset ja tapahtumat sekä alennuksia lukuisista tuotteista ja eri palveluntarjoajilta. Lisäksi jäsenten käytössä on lomamökkejä edulliseen jäsenhintaan.

 
Kaikki jäsenedut ja -palvelut löytyvät täältä.

Jäsenmaksu

Tradenomien jäsenmaksu on kiinteä 33 euroa kuukaudessa (sis. työttömyyskassan jäsenyyden) riippumatta työtehtävistä, toimialasta tai palkan määrästä. Tradenomien keskipalkalla mitattuna jäsenmaksumme on noin 0,98 prosenttia kuukaudessa. Muistathan, että Tradenomien ja Korkeasti koulutettujen kassa KOKOn jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia. Toimitamme tiedot maksetuista jäsenmaksuista suoraan verottajalle.

Yrittäjille, ulkomailla oleville tradenomeille, eläkäisille sekä usean jäsenen talouksille hinnat ovat pienemmät. Palkattomilta jaksoilta annamme myös jäsenmaksusta 50 % alennuksen. Tarkemmat hinnat löytyvät nettisivuiltamme osoitteesta https://www.tradenomi.fi/jasenyys/jasenlajit/

Opiskelijan jäsenmaksu

Hopea-tason jäsenyys on tradenomi- ja BBA-opiskelijoille maksuton. Tätä jäsenlajia suosittelemme opintonsa aloittaville opiskelijoille. Pääset helposti mukaan tradenomiopiskelijoiden toimintaan ja tapahtumiin ja saat käyttöösi monia etuja.

Kulta-taso on elämässä eteenpäin suuntaavan tradenomiopiskelijan jäsentaso. Se sisältää kaikki hopea-tason edut ja lisäksi työelämän vakuutukset, kattavan matka- ja tapaturmavakuutuksen vapaa-ajalle sekä henkilökohtaisen uraohjauksen. Kulta-tason jäsenyys maksaa 19 e/vuosi.

Musta-taso on tarkoitettu tradenomi- ja BBA-opiskelijoille, jotka työskentelevät opintojensa ohessa, aloittavat kesätyöt tai työharjoittelun. Musta-taso on all-inclusive, se sisältää kaikki hopea- ja kulta-tason edut sekä lisäksi työttömyyskassan jäsenyyden ja kattavat neuvontapalvelut. Mustan tason jäsenyys maksaa 94 e/vuosi. Jäsenmaksu on kokonaisuudessaan verovähennyskelpoinen.

Lisää luettavaa

"Tradenomit ovat usein niitä, joilla on hyvä syy pyytää lisää palkkaa tai edellytykset hakeutua haastavampiin tehtäviin."

Tradenomiliitto Tral Ry

Ratavartijankatu 2 (A-porras, 6.krs)
FI -00520 Helsinki
p. 020 155 8800 (vaihde)
Palvelemme ma–to klo 9–16, pe 10–16

email: toimisto@tradenomi.fi

» Kaikki yhteystiedot
» Tietosuoja ja evästekäytännöt